Kauneus ei ole vain sitä miltä näytät
Tänään tuli somessa vastaan erään vaikuttajan julkaisu kauneustoimenpiteistä, joka herätti paljon keskustelua kommenttikentässä. Jäin pohtimaan aihetta ja päätin kirjoittaa siitä omia ajatuksiani. Haastava aihe laittaa ajatukset sanoiksi. Paljon kysymyksiä mielessä.
Mua on aina ihmetyttänyt, että miksi toisten ulkonäköön pitää puuttua. Mitä väliä sillä on kuka mitäkin itselleen tekee? Miksi luonnollisuus ja kauneustoimenpiteet on laitettu vastakkain ja kiistellään siitä kumpi on parempi?
Ymmärrän ettei erilaisia kauneustoimenpiteitä, kuten botoxia, täyteaineita ja kirurgin veitsen alle menemistä kannata hirveesti mainostaa miten helppoa ja vaivatonta se olisi. Semmoinen voi olla haitallista nuorille ja luoda ehkä paineitakin miltä ”kuuluisi” näyttää. ”Pitääkö munkin nyt ottaa huulitäytettä, kun muillakin on?”.
Julkkiksista, etenkin somevaikuttajista löytyy paljon ihmisiä joille on tehty erilaisia toimenpiteitä. Se on heidän asiansa, eikä oikeuta heidän haukkumiseen. Se ei tee ihmisestä tyhmempää, vaikka täytteitä olisikin ottanut.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, jos julkkis on ulkonäköään muokannut, niin sitä ei myönnetä, vaan valehdellaan ettei mitään muutoksia olisi tehty. Tissit vaan kasvoi monta kuppikokoa muutaman kilon painon nousulla ja huulet vain näyttää pulleemmilta meikin avulla. Tää on myös mun mielestä asia, mikä on haitallista nuorille ja varmasti monelle muullekin. Minkälaiset paineet ja itsetunto-ongelmat se voi luoda, kun luullaan, että joku näyttää luonnostaan siltä?
Mun mielestä on hyvä, että toimenpiteistä puhutaan rehellisesti ja tuodaan esille myös haitat, ei ihannoiden ja suositellen. Samoin kun luonnollisuudesta on hyvä puhua, millä kaikella ulkonäköön voikaan itse vaikuttaa: uni, ruokavalio, vesi, liikunta, kasvojooga jne. Se ei kuitenkaan ole ok, että luonnollisuutta ihannoidaan lyttäämällä ihmiset, jotka teettävät kauneustoimenpiteitä. Eli ei kehuta toista, painaen samalla toista alas.
On tärkeää ymmärtää, että riität juuri tuollaisena kuin olet, mutta jos kauneustoimenpiteitä itsellesi haluat tehdä, tee ne omasta tahdosta, ei muiden mielipiteiden takia<3
Toisten ihmisten on aika turha puuttua toisten ulkonäkömuutoksiin. Jos itsetunto on huono ja on pitkään kärsinyt jostakin, omasta mielestään viasta, niin siihen on vaikea toisen puuttua ja asia ei ole silloin niin mustavalkoinen. Ei auta, että läheinen sanoo, että ”ei se haittaa”, ”se on just hyvä noin” tai “hyväksy ulkonäkösi”, tai pahimmassa tapauksessa haukutaan pinnalliseksi tai turhamaiseksi. Jos itsetunto kohenee muutoksesta ja ihminen voi sen jälkeen paremmin, niin keltä se on pois? Enkä puhu nyt siitä, jos muutoksia tehdään muutosten perään ja aina halutaan vain lisää ja lisää, eikä koskaan olla tyytyväisiä. Se on eri asia, silloin olisin itsekin huolissaan ja haluaisin auttaa toista.
En myöskään tykkää siitä, että jotkut ”luomu” ihmiset nostaa itseään korkeammalle. Se ei tee susta yhtään sen parempaa tai kauniimpaa. Vastakkain asettelu on aina turhaa. Jos sä viihdyt luomuna, niin hieno juttu, mutta jos jonkun itsetunto paranee pienellä muutoksella, on sekin tosi hieno juttu:)
Jokainen saa meikata ja pukeutua miten haluaa, laittaa tekoripsiä, ajella säärikarvat, ottaa tatuointeja sekä värjätä hiuksiaan. Kaikkihan nää jollainlailla on pinallisia asioita (pinnallisuus ei ole aina huono asia), piristää ja parantaa meidän itsetuntoa. Miksi täyteaineet olisi jotenkin huonompi asia kuin hiusten värjäys?
Itse en ole koskaan ottanut täyteaineita, botoxia tai käynyt kirurgin veitsen alla kauneustoimenpiteissä (paitsi ison syntymämerkin poistossa 17 vuotiaana:)), mutta en sano ettenkö niin voisi joskus tehdä. Ja jos joskus sellaiseen päätyisin, tekisin sen täysin itseni takia. Samoin kun värjään hiuksia, meikkaan tai käytän tekoripsiä.
Kauneus ei kuitenkaan ole vain ulkoista. Enemmän se kumpuaa sisältä ja siitä miten kohtelet muita ihmisiä. ”Todella kauniin” ihmisen voi nähdä rumana, jos hän käyttäytyy huonosti muita kohtaan. Eli vaikka ulkoinen kauneus ei oikeasti muuttuisi mihinkään, voi se omalla käytöksellä herkästi rapista. Samoin menee toisinpäin:) Ensivaikutelmassa ei niin viehättävä ihminen voi muuttua ajan kanssa käytösensä vuoksi todella kauniiksi/komeaksi <3
Loppupeleissä sillä ei siis ole väliä onko ihminen luomu vai ei. Kauneus ei synny täydellisistä kasvoista, vaan siitä millainen ihminen on sisältä. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa näyttää hyvältä tai tuntea itseään kauniiksi.